Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) 

Vi hjälper er att komma igång med SBA enligt Lagen om skydd mot olyckor – med utbildning, dokumentation och digitala verktyg.

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) för fastigheter och verksamheter


SBA är ett lagkrav för fastighetsägare, företag, bostadsrättsföreningar och andra verksamheter. Det innebär att ni ska arbeta systematiskt med att förebygga brand – med rutiner, ansvarsfördelning och dokumentation. Vi hjälper er att komma igång, förstå vad som krävs och skapa ett fungerande brandskyddsarbete.


Identifierar brandrisker

Ni lär er se varbrandrisker finns i verksamheten eller fastigheten.

Genomför kontroller

Ert SBA innehåller rutiner för regelbunden kontroll och uppföljning.

Utbildar ansvariga

Alla med ansvar för SBA vet vad de ska göra och varför.

Systematiskt brandskyddsarbete innebär att ni:

Dokumenterar ansvar & åtgärder

Ni får struktur i vem som gör vad, när och hur brister hanteras.

Säkerställer utrustning och rutiner

Släckutrustning och evakueringsplaner ska vara tydliga och dokumenterade.

Lagen kräver SBA – så här står det:

Enligt LSO kap. 2 §2 ska verksamhetsutövare och fastighetsägare “vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador”.

Vi erbjuder stöd från start till färdigt system

Oavsett om ni vill bygga ert eget SBA eller få hjälp med hela processen erbjuder vi rätt stöd, material och utbildning.

Vi anpassar innehållet efter fastighet, verksamhet och kommunens krav.

Tjänsteinnehåll

Uppstartsmöte med  genomgång av er fastighet

Riskrond och åtgärdsförslag

Dokumentation enligt kommunens riktlinjer

Utbildning för ansvariga

Möjlighet att använda vårt digitala verktyg

Paket

Paket

Innehåll

Pris

Uppstart SBA

Riskrond + genomgång + stödmaterial

Från 5500 kr 

SBA med dokumentation

Vi skapar ett komplett system

Offert 

SBA för BRF

Anpassat för styrelse och boende

Offert